Koning speelde Virtual Reality-spel van Saxion-studenten

Koning Willem-Alexander genoot vorige week van een Virtual Reality-avontuur met de Oculus Rift, het nieuwste speeltje van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Vier Saxion-studenten maakten het spel dat de koning speelde.

De koning was vorige week in Enschede om The Gallery te openen, het nieuwe centrum voor innovatie van Kennispark Twente. Studenten Steff Kempink, Miso Finne, Valentinas Rimeika en Weikie Yeh stonden daar met hun game Oculus Drift, speciaal ontwikkeld voor de Oculus Rift. Het bedrijf achter deze Virtual Reality-bril is een paar weken geleden voor 2 miljard dollar overgenomen door Facebook.

Het was nog even spannend of Willem-Alexander de VR-bril op zou zetten. “Hij had zelf de keuze om wel of niet ons spel te spelen”, vertelt Weikie. Steff vult aan: “Dat was natuurlijk de vraag. Na tien minuten liep hij al achter op schema, maar toen hij bij ons aankwam wilde hij graag even spelen.”

Oculus Drift is een racespel dat is ontwikkeld voor mensen die door een beperking niet kunnen gamen met een gewone controller. Bijvoorbeeld iemand die spastisch is of deels verlamd. Door het hoofd te bewegen wordt het voertuig bestuurd. Steff: “Willem-Alexander was er best handig mee. Hij vond het ook een goed spel. Dat heb ik al als referentie gebruikt in een sollicitatie voor een stageplek, haha.”

Door de overname van Facebook krijgt de Oculus Rift veel aandacht. Is dat terecht? Heeft Virtual Reality de toekomst? Weikie: “Ja, ik denk van wel. Niet dat iedereen straks een Oculus Rift draagt, maar binnen games wordt het zeker groot. En het is in de medische wereld ook goed toepasbaar voor revalidatie.”

Bron: www.sax.nu
Thijs Klaverstijn – 09-04-2014


Terug naar Werkoverzicht